Το οικιστικό πρόβλημα της Ναυπάκτου δυστυχώς είναι ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη μας για πάνω από 15 χρόνια. Είναι ένα πρόβλημα που προσήλθε από αλληλοσυγκρουόμενες νομικές ερμηνείες και προεδρικά διατάγματα οι οποίες δυστυχώς επικυρώθηκαν από αποφάσεις του ΣΤΕ.Το πρόβλημα επί της ουσίας πρόεκυψε το 1978 ,όταν ατυχώς η Ναύπακτος (ως οικισμός και παραβλέποντας τον χαρακτήρα της ως πόλη) γενικώς συμπεριελήφθη στους 400 οικισμούς της χώρας που χαρακτηρίστηκαν ως παραδοσιακοί με το από 19.10/13.11.1978 ΠΔ περί παραδοσιακών οικισμών.
Εως τοτε στην πολη εφαρμοζοταν το ειδικο για την πολη ΠΔ 20.7/4.8.1976 το οποιο προεβλεπε για πρωτη φορα κατά τροπο ολοκληρωμενο τους ειδικους ορους και περιορισμους δομησης της πολης της Ναυπακτου προσαρμοσμενους στα ιδιαιτερα στοιχεια του παραδοσιακου της τμηματος. Οπως ανεφερε χαρακτηριστικα η τοτε αρμοδια Διευθυνση Οικισμου του Υπουργειου Δημοσιων Εργων «Απαιτει προστασιας για την διατηρηση του παραδοσιακου υφους ,κυριως το τμημα το περιβαλλομενο μεταξυ των τειχων της παλαιας πολης και κατεξοχην το τμημα το περιβαλλον το φυσικο λιμενα της πολης που παρουσιαζει ιδιαιτερο ενδιαφερον.»
Εν πασει περιπτωσει με το ΠΔ ΤΟΥ 1976 δημιουργηθηκαν 7 τομεις-ζωνες ,στους οποιους καθοριστηκαν συγκεκριμενοι οροι δομησης στον καθενα , με βαση την βαρυτητα του παραδοσιακου χαρακτηρα του καθενος (πολύ αυστηροι στην κεντρικη περιοχη του καστρου και του λιμανιου) αλλα και και με βαση την αναγκη προστασιας του παραδοσιακου πυρηνα ,η οποια και μειωνοταν οσο απομακρυνοταν κανεις από το καστρο και το λιμανι γιατι, συμφωνα με αιτιολογημενη εκθεση και στοιχεια της περιοχης ,αποδυναμωνετο η αναγκη για κατι τετοιο . Με βαση αυτό το ΠΔ του 1976 είναι κτισμενο σημερα το 90% της πολης.
Αρα εχουμε ηδη μια διαμορφωμενη υφιστάμενη κατασταση με βαση αυτό το ΠΔ Του 1976 η οποια κατά τη γνωμη μας και προστατεψε το παραδοσιακο χαρακτηρα του καστρου και του λιμανιου (δηλαδή του ιστορικού και αρχαιολογικού τόπου) και εδωσε ωθηση στην οικοδομικη αναπτυξη της πολης, χωρίς να επιβαρύνει ιδιαίτερα την πόλη εκτος ίσως σε επίπεδο παραλιακού μετώπου θα μπορούσε να έχει καθορίσει χαμηλότερο ύψος, για την ανάδειξη του Κάστρου, αλλά που πλέον έχει διαμορφωθεί σε ποσοστό 90% δημιουργώντας μια μη παραβλέψιμη πραγματικότητα.
Αυτη η διαμορφωμενη κατασταση δεν διαφαινεται μορφολογικα να αλλαζει τα επομενα τουλαχιστον 50 εως και 100 έτη αν λαβει κανεις υποψη του το μεσο χρονο ζωης των κτιριων, την υπαρχουσα οικονομικη κριση και τις νεες επιστημονικες δυνατοτητες επισκευων και συντηρησεων των κτιριων.
Με Βαση τις ανωτερω σκεψεις ο συλλογος των μηχανικων της πολης πιστευει ότι το προτεινομενο ΠΔ που προωθει το ΥΠΕΚΑ σε συνεργασια με το Δημο Ναυπακτου. πρεπει να εχει τα εξης βασικα στοιχεια
α/ να είναι ρεαλιστικο και όχι στηριγμενο σε αιθεροβαμονες προοπτικες
β/ να προστατευει τον πραγματικα παραδοσιακο τομεα της πολης ,
γ/ να μην δημιουργει προβληματα στις ηδη χτισμενες ιδιοκτησιες και
δ/ να δινει πνοη αναπτυξης στη πολη.
ε/ να αντιμετωπίζει και να επιλύει ριζικά και ουσιαστικά τις νομικές πολεοδομικές αιτιάσεις που μπορεί να αναπτυχθούν και να δημιουργούν αενάως ζητήματα ακυρότητας (π.χ. όπως όρια παραδοσιακού, χρήσεις γης κλπ)
ζ/ να είναι σαφές, αδιάβλητο,
Κατοπιν μελετης του σχεδιου ΠΔ διαπιστωσαμε τα εξης.
Α/ Το Σχέδιο Π.Δ. στηριζεται σε δυο βασικες παραδοχες
1/ ότι τα ορια του παραδοσιακου οικσμου είναι η περιοχη αναμεσα ΣΚΑ-ΛΑΓΚΑΔΟΥΛΑ(αναμεσα στα δυο ποταμια) και
2/ Το βασικο πλαισιο νομοθεσιας που διεπει την πολη είναι το ΠΔ του 1978 περι παραδοσιακων οικισμων.
Εκ προοιμίου Απ την αρχη του λοιπον και πριν χωρις ακομα να εξετασουμε διεξοδικα τις επιμερους λεπτομερειες που υπαρχουν σε αυτό διαπιστωνουμε ότι ο νομοθετης που συνεταξε αυτό το σχεδιο ΠΔ ειχε στο νου του έναν οικισμο που καμμια σχεση δεν εχει με την πολη της Ναυπακτου, ουσιαστικά δηλαδή δεν αντιμετώπιζει το πρόβλημα τόσο των εσφαλμένων ορίων του παραδοσιακού οικισμού όσο και την αστοχη ένταξη της Ναυπάκτου ως πολεοδομική οντότητα στο Π.Δ. του 1978
Παρατηρήσεις :
-η αρτιοτητα των 2000 μ2 σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες παρεκκλίσεις εως το 1978 (που στην ουσια εφαρμοζεται σε χωρια και στους παραδοσιακους οικισμους )και την οποια δεχεται το ΠΔ είναι πρακτικά ανεφαρμοστη καθοσον σε όλα τα οικοπεδα εχουν γινει κατατμησεις με το ΠΔ του 1976 ,εως το 1998.
-αλλωστε πως θα προσφερει διαφορετικη εικονα η δομηση σε ελαχιστα αδομητα με σδ 1.2 σε τομεις που εχουν ηδη χτιστει με 2.4? εάν επιθυμουμε μειωση του σδ αυτή πρεπει να εναρμονιζεται με την διαμορφωμενη κατασταση και επιπρόσθετα να μην αλλοιώνει την υφιστάμενη ογκοπλαστική διαμόρφωση των διαμορφωμένων Ο.Τ. με τη δημιουργία όψεων τύπου LEGO με συνύπαρξη χαμηλών κτιρίων όμορα στα υψηλά (υφιστάμενα) δημιουργώντας μια απαράδεκτη εικόνα και ταυτόχρονα να μην δημιουργει κοινωνικες αδικιες.
ΕΑΝ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΑΠΟΔΕΚΤΟ αυτό το Π.Δ.δ είναι ΣΑΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΓΙΝΕ.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΔΕΝ ΚΤΙΖΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ.
- απαγορευονται οι χωροι παρκιν όταν ο ιδιος δημος προωθει αναπλασεις και μειωσεις οδοστρωματων στο κεντρο της πολης με στοχο την εξαφανιση των θεσεων σταθμευσης στους δρομους και τη δημιουργια παρκιν .
-Από τα προβλεπόμενα στο σχέδιο Π.Δ. δημιουργούντα προβληματα στις ηδη κτισμενες ιδιοκτησιες π.χ.
πως θα γινει μια μεταβιβαση οικοπεδου η ακινητου γενικοτερα όταν η δηλωση του Ν651/77 θα αναφερεται σε οικοπεδο μη αρτιο και μη οικοδομησιμο?
Πως θα γινονται αδειες επισκευων η αλλαγων χρησεων πχ σε ηδη δομημενα ακινητα ?με τι ορους δομησης ? δυστυχως γιαυτα τα θεματα δεν προβλεπει τιποτα το ΠΔ.
Επίσης δεν δινει πνοη αναπτυξης στη πολη όταν :
ακυρωνονται ηδη υπαρχουσες χρησεις πχ φουρνοι, ζαχαροπλαστεια, κα
άλλες είναι ασαφεις.πχ απαγορευονται οι εμπορικες εκθεσεις χωρις να διευκρινιζεται τι είναι η εμπορικη εκθεση .
στην περιοχη του λιμανιου επιτρεπονται μονο παραδοσιακα καφενεια ,όταν η περιοχη σφυζει από νεολαια και η τουριστική ανάπτυξη της πόλης έχει δημιουργήσει την απαίτηση για νομιμότητα και επέκταση των υφιστάμενων δομών διασκέδασης..
η δομη του είναι αναχρονιστικη και δεν λαμβανει υποψη του τις συγχρονες αρχες της βιοκλιματικης δομησης όταν πχ απαγορευει την τοποθετηση τεντων ηλιακων , φωτοβολταικων το ετος 2012, οταν ολος ο πλανητης αλλά και η χώρα προσανατολίζεται κινειται με βαση τις αρχες εξοικονομησης ενεργειας !
γιατι λογου χαριν να απαγορευονται οροφοι εν εσοχη και να υπαρχει μεγιστο πλατος εξωστη 1.60 μ.
ακυρώνει την δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαιρέτων
Δεν θα σταθουμε περισσοτερο στις επιμερους λεπτομερειες γιατι αφενος τις θεωρουμε επουσιωδεις όταν από την αρχη του το ΠΔ εχει βασικα προβληματα εφαρμογης.
Θεωρουμε ότι η μοναδική βιώσιμη και οριστική επίλυση στο οικιστικο προβλημα της πολης είναι ο επανακαθορισμος ο καθορισμός των οριων του παραδοσιακου οικισμου επι το ορθόν και η απαγκίστρωση από το Π.Δ. του 1978.
Κατά την επεξεργασία σχεδίου π.δ/τος το 1999, το Σ.τ.Ε. (Π.Ε. 444/2000) έκρινε ότι η τροποποίηση (μείωση) του ορίου του παραδοσιακού τμήματος δεν προτείνεται νομίμως και δεν αιτιολογείται επαρκώς. Το Δικαστήριο επισήμανε ότι τα προσκομιζόμενα νεώτερα στοιχεία εκτίθενται αορίστως και τόνισε την ανάγκη η επικαλούμενη από τη Διοίκηση πλάνη περί την πραγματική κατάσταση κατά το έτος 1978 να τεκμηριωθεί με την αναλυτική παρουσίαση των νεώτερων στοιχείων επί τη βάσει συγκεκριμένων αναφορών «ως προς το περιεχόμενό τους, βάσει του οποίου μπορεί να συναχθεί αβιάστως το συμπέρασμα ότι ολόκληρη η περιοχή που εντάχθηκε στο σχέδιο το 1937, πλην του ιστορικού και αρχαιολογικού πυρήνος, παρουσίαζε το 1978 φυσιογνωμία χωρίς παραδοσιακά στοιχεία χρήζοντα προστασίας και συντηρήσεως, καθώς ούτε τμήματα της όλης περιοχής διατηρούσαν παραδοσιακά στοιχεία έχοντα ανάγκη συντηρήσεως και προστασίας, που καθιστούσε απαραίτητη την προς τα τμήματα αυτά προσαρμογή των αλλοιωθέντων τμημάτων».
Συνεπώς θεωρούμε ότι ακολουθούμε εσφαλμένη πορεία, καθόσον έχουμε παραβλέψει την αναγνώριση των κρίσιμων σημείων εκείνων που έχουν δημιουργήσει τη δημιουργία του γόρδιου δεσμού του οικιστικού, την χάραξη στρατηγικής επίλυσης αυτών και την υιοθέτηση αξόνων δράσης και πολιτικών, οι οποίες θα δημιουργήσουν τα εχέγγυα έτσι ώστε να επιτευχθεί το αποτέλεσμα.
Δηλαδή με απλά λόγια :
ιεράρχηση των παραπάνω στόχων είναι απόλυτα διακριτή και σαφής και μπορεί να οδηγήσει σε οριστική λύση του ζητήματος ανεξαρτήτως ύψους Σ.Δ. και επιμέρους λεπτομερειών που ούτως ή άλλως θα προκύψουν από τις επιμέρους μελέτες.
Σε αντίθεση με τη προτασή μας εάν σημερα ο ΔΗΜΟΣ γνωμοδοτησει θετικα για το νέο προτεινομενο προεδρικο διαταγμα, δημιουργει καταρχήν νέο δεδικασμένο υιοθέτησης των εσφαλμένων ορίων του παραδοσιακού οικισμού, αφαιρώντας ουσιαστικά από τον εαυτό του την δυνατότητα πως θα να μπορεσει να τεκμηριωσει την πλανη της διοικησης για την σημερινή οριοθετηση. Επίσης ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος το Σ.Τ.Ε. να μην ενστερνιστεί το σχέδιο Π.Δ. ακόμα και εάν αυτό κατατεθεί, υπο το πρίσμα όλων των μέχρι και σήμερα αποφάσεών του (σύμφωνα με τη θεώρηση των δεσμέυσεων του Π.Δ. του 1978) δημιουργώντας επίσης νομικά δεδικασμένα που μπορεί να ακυρώσουν τις όποιες άλλες παράλληλες ενέργειες αντιμετώπισης του ζητήματος.
Των πραγματικων οριων του παραδοσιακου χωρου όταν σημερα αποδεχεται ότι τα ορια είναι από Σκα εως Λαγκαδουλα?
Επειδη αυτά είναι πολύ λεπτα θεματα που δυστυχως στο παρελθον ειχαν ολεθριες συνεπειες (βλ.305/91 αποφαση του τοτε Δημοτικου Συμβουλιου την οποια επικαλειται το ΠΔ/28-1-93 ΦΕΚ-85/δ/9.2.93 περι καθορισμου οριου του οικισμου Ναυπακτου )προτεινουμε στο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ καταρχην
Επισημαίνουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο, την επικινδυνότητα της «υπο περισσή βιάση» υιοθέτησης μιας τόσο κρίσιμης γνωμοδότησης, υπενθυμίζοντας τα ολέθρια αποτελέσματα της απόφασης του 1991, η οποία αποτελεί βασική τροχοπέδη σήμερα για την επίλυση του ζητήματος , με τα δυσμενή αποτελέσματα που έχει εκφέρει.
Στο δια ταύτα θεωρούμε την υιοθέτηση σχεδίων Π.Δ. με αυτή την συγκεχυμένη μορφή ως εξαιρετικά επικίνδυνων και νομικά και πολεοδομικά
Προτείνουμε την υιοθέτηση του σχεδίου δράσης που αναπτύξαμε παραπάνω, ενώ ταυτόχρονα :
ζητάμε από το ΥΠΕΚΑ να «παγώσει» το Σχέδιο Π.Δ. (που έτσι κι αλλιώς είναι έτοιμο) με στόχο την επίτευξη των εχεγγύων που θα το θωρακίσουν νομικά και πολεοδομικά,
άμεσα ο Δήμος να ενσκύψει σε εξειδικευμένη νομική βοήθεια για τον καθορισμό της ενδεικνυόμενης στρατηγικής για την επίτευξη των παραπάνω στόχων
απαιτούμε από τη Δημοτική αρχή να προβεί σε άμεσες ενέργειες προς την κατεύθυνση της δημιουργίας του απαραίτητου υποστηρικτικού πλαισίου (ειδικές μελέτες κλπ) άμεσα και με ταχύτητα, έτσι ώστε να επιτευχθεί ο στόχος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου